Marka DEUTZ-FAHR działa na rynku maszyn rolniczych od ponad 150 lat. Założona w 1864 roku przez Nicolausa Augusta Otto firma Eugen Langen la N.A. Otto & Cie. była pierwszym na świecie przedsiębiorstwem zajmującym się produkcją silników. Dziś firma znana jest pod nazwą Klöckner-Humboldt-Deutz AG, ale jej działalność została poszerzona o produkcję ciągników i maszyn rolniczych pod marką DEUTZ-FAHR. Jak na przestrzeni lat rozwijała się marka i co doprowadziło do powstania niektórych kultowych dziś serii ciągników DEUTZ-FAHR?
Początki działalności i pierwsze ciągniki
Choć początki DEUTZ-FAHR obejmują produkcję silników, firma Nicolausa Augusta Otto po czasie ruszyła w stronę rozwoju maszyn rolniczych i już w 1890 roku skonstruowała pierwszą młockarnię. Zaledwie cztery lata później, w 1894 roku w ofercie pojawił się pierwszy ciągnik marki DEUTZ z silnikiem benzynowym o mocy 26 KM. Ciągnik był zbudowany przez spółkę zależną DEUTZ w Filadelfii, USA i był pierwowzorem, który przez kolejne kilkanaście lat działalności pozwolił na myślenie o rozpoczęciu masowej produkcji ciągników. Ostatecznie dopiero w roku 1927 pojawił się pierwszy ciągnik DEUTZ MTH 222 napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 14 KM. Model zapoczątkował produkcję na większą, seryjną skalę, dając marce wartościowy start na rynku maszyn rolniczych.
Ciągniki DEUTZ-FAHR na przestrzeni lat
Od czasu powstania pierwszych ciągników w latach 1894 i 1927, znana dziś marka DEUTZ-FAHR radziła sobie znacznie lepiej prowadząc działania w kierunku seryjnej produkcji ciągników rolniczych do różnych zastosowań. W 1936 roku powstał pierwszy ciągnik kompaktowy, którego działanie miało odpowiadać potrzebom mniejszych gospodarstw przechodzących mechanizację swoich działań. Moc silnika osiągała tu zaledwie 11 KM, ale to wystarczyło, by zdobyć grono zainteresowanych kupców. Rok później, w 1937 roku firma Eugen Langen la N.A. Otto & Cie. Nabyła firmę Klöckner i zmieniła nazwę na KHD: Klöckner – Humboldt – DEUTZ AG – nazwa ta używana jest do dziś, a sam producent jest jedną z największych grup w Niemczech specjalizujących się w produkcji silników do samochodów osobowych, ciężarówek, ciągników, pociągów, statków czy samolotów.
Pierwszy ciągnik DEUTZ wyposażony w wysokoprężny, chłodzony powietrzem silnik marki DEUTZ pojawił się na rynku w roku 1949. Wtedy też narodziły się modele F1L514 i F2L514. Z dość dobrze jak na te czasy rozbudowaną ofertą sprzedaży oraz wieloletnią działalnością na rynku, do 1955 roku spółce udało się wyprodukować 100 000 ciągników. Najważniejsze zmiany nastąpiły jednak dopiero w 1961 roku, kiedy firma nawiązała współpracę z Fahr AG. Po kilku latach, w 1968 roku KHD przejęła kapitał większościowy spółki Fahr i oficjalnie utworzyła markę DEUTZ-FAHR, którą znamy do dziś.
Kolejne ciągniki w ofercie DF pojawiały się dość regularnie, co było skutkiem coraz większego i szybszego rozwoju rynku maszyn rolniczych i silników nadających się do tego typu sprzętu.
W 1965 roku wyprodukowano pierwszy niemiecki kombajn zbożowy z napędem hydrostatycznym, a w 1968 roku narodziła się pierwsza kultowa seria ciągników w ofercie marki – seria 06. Modele z tej serii odniosły największy sukces w historii i do dziś sprzedają się znakomicie.
Kolejne ciekawe produkty na mapie historii DEUTZ-FAHR to między innymi stworzona w 1972 roku seria INTRAC oferująca wielozadaniowe ciągniki z różnymi zaczepami automatycznymi do narzędzi, ułożeniem kabiny w kierunku do przodu oraz podnośnikiem i WOM przednim. Dzięki takim udoskonaleniom, ciągniki DF stały się doskonale przystosowane do prac rolniczych, budowlanych oraz przemysłowych.
Nowoczesne serie ciągników DEUTZ-FAHR
Od 1978 roku marka wprowadza na rynek coraz to nowsze, silniejsze i bardziej przystosowane do wymagającej pracy modele ciągników. Ich początek można zaobserwować właśnie w 1978 roku, kiedy to z linii produkcyjnej zjechały po raz pierwszy ciągniki DEUTZ-DX o mocy od 80 do 200 KM. W późniejszych latach pojawiły się na rynku m.in. ciągniki DX3 o mocy od 46 do 75 KM (rok 1984), ciągniki AGROSTAR wyposażone w jedną z najlepiej wyciszonych maszyn w historii ciągników (rok 1989), ciągniki AGROSTAR 6.71, 6.81 i 8.31 o mocy od 165 do 230 KM wyposażone w przekładnie S.L.H. ELECTRONIC POWER SHIFT (1993 rok), Agrotron TTV – nowa generacja ciągników wyposażona w przekładnię bezstopniową bez strat w mocy silnika (2001 rok), oraz następcy serii 06 – ciągniki serii 6, które zdobyły nagrodę German Design Award 2014.
DEUTZ-FAHR jest bez wątpienia jedną z najbardziej zasłużonych marek na rynku maszyn rolniczych i jedną z tych, których ciągniki w dalszym ciągu przyciągają wiele uwagi ze strony zarówno małych, jak i dużych gospodarstw i przedsiębiorstw. Innowacje, jakie marka zdaje się wprowadzać w niemalże każdej nowej serii są najlepszym dowodem na to, że ciągniki DEUTZ-FAHR na długo pozostaną na szczycie list najlepiej sprzedających się maszyn rolniczych.
Masz pytania? Zadzwoń: +48 885 555 485